LEARNING STRATEGIES FOR ISLAMIC RELIGIOUS EDUCATION IN THE FAMILY TO INCREASE CHILDREN'S SPIRITUAL AWARENESS

Authors

  • Muhammad Munif Universitas Nurul Jadid Probolinggo

DOI:

https://doi.org/10.59698/nasir.v1i2.80

Keywords:

Islamic Religious Education, Family Education, Spiritual Awareness, Learning Strategy, Role of Parents

Abstract

Families play a very important role in shaping children's spiritual awareness by having a great responsibility in guiding children to understand the teachings of Islam. Children's spiritual awareness is strengthened through a family environment that supports spiritual growth and strengthens the bond between children and God. By integrating religious routines into daily life, families shape spiritual awareness that is integrated into children's daily activities. The role of the family includes not only conveying information about religious teachings, but also involves implementing moral values in every daily behavior, creating an environment that supports the moral and spiritual growth of the child. Although faced with challenges such as cultural changes, lack of parental understanding, technological influences and time pressures, this article encourages the development of learning strategies that are creative, integrated and appropriate to the dynamics of modern family life.

References

Al-Hasan, Yusuf Muhammad. 2006. Pendidikan Anak Dalam Islam. Jakarta: Al-Sofwa.

Anwar, S. (2017). Peran pendidikan agama Islam dalam membentuk karakter bangsa. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 7(2), 157-170.

Bumi, Ali. 2008. Cara mudah menulis skripsi menggunakan Internet. Yogyakarta: Datamedia.

H. M., Arifin. 2009. Kapita Selekta Pendidikan (Islam dan Umum). Jakarta: PT.Raja Grafindo Persada.

Hatimah, I. (2016). 2008. Keterlibatan keluarga dalam kegiatan di sekolah dalam perspektif kemitraan. Pedagogia, 14(2).

Helmawati. 2014. Pendidikan Keluarga: Teoritis dan Praktis. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Hude, M. Darwis. 2020. Pendidikan Karakter Anak Pra Akil Balig Berbasis Al-Qur’an. Pekalongan: PT Nasya Expanding Management.

Lestari, Sri. 2012. Psikologi Keluarga. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Masduki, Yusron. 202. Tantangan Pendidikan Keluarga di Tengah Komunitas Non Muslim di Yogyakarta. Palembang: Tunas Gemilang Press.

NC., Fatah Syukur. Teknologi Pendidikan. Semarang: Rasai Media Group.

Rakhmawati, I. (2015). Peran keluarga dalam pengasuhan anak. Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 6(1), 1-18.

Slameto. 2003. Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Trianto. 2011. Model Pembelajaran Terpadu. Jakarta: Bumi Aksara.

Wahy, H. (2012). Keluarga sebagai basis pendidikan pertama dan utama. Jurnal Ilmiah Didaktika: Media Ilmiah Pendidikan dan Pengajaran, 12(2).

Ningrum, T. S., & Wahidin, W. (2023). INTERNALISASI NILAI-NILAI AKHLAKUL KARIMAH BERBASIS LEARNING BY DOING PADA ANAK SEKOLAH DASAR (STUDI PADA SDTQ DAARUL HUSNA KOTA SALATIGA). Afeksi: Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 4(6), 651-663.

Basuki, A., & Ruwandi, R. (2023). IMPLEMENTASI KURIKULUM PENGASUHAN SANTRI BERBASIS FITRAH PADA PESANTREN ISLAM AL IRSYAD. Afeksi: Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 4(5), 583-595.

Astuti, N. (2023). MEMINIMALKAN KESALAHAN MELUKIS SEGITIGA DAN GARIS-GARIS ISTIMEWA PADA SEGITIGA DENGAN MENGGUNAKAN JANGKA DAN PENGGARIS. Afeksi: Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 4(4), 275-278.

Haz, H., Rahmat, A., & Carsiwan, C. (2023). KAJIAN LITERATUR SISTEMATIK: MODEL PEMBELAJARAN MOTORIK DALAM PENDIDIKAN JASMANI UNTUK SISWA TUNAGRAHITA. Afeksi: Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 4(6), 644-650.

Fardani, M. A., Wiranti, D. A., Ismaya, E. A., & Kumala, D. (2023). PENGEMBANGAN MEDIA RAJA CARAKA UNTUK PEMBELAJARAN MEMBACA AKSARA JAWA. Afeksi: Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 4(5), 533-542.

Sari, E. A., & Wahidin, W. (2023). MODEL PROBLEM BASED LEARNING PADA MATA PELAJARAN FIKIH DI MADRASAH TSANAWIYAH. Afeksi: Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 4(6), 664-678.

Downloads

Published

2023-12-25

How to Cite

Muhammad Munif. (2023). LEARNING STRATEGIES FOR ISLAMIC RELIGIOUS EDUCATION IN THE FAMILY TO INCREASE CHILDREN’S SPIRITUAL AWARENESS. Nasir: Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 64–70. https://doi.org/10.59698/nasir.v1i2.80

Issue

Section

Articles

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.