Pendekatan Pendidikan Nilai Dalam Filsafat Islam: Analisis Kontribusi Imam Al-Ghazali Dan Ibnu Sina
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Al-Attas, S. M. N. (2019). The Concept of Education in Islam. Kuala Lumpur: International Institute of Islamic Thought and Civilization (ISTAC).
Al-Ghazali, A. H. (2015). Ihya' Ulumuddin (Menghidupkan Kembali Ilmu-Ilmu Agama). Terjemahan oleh M. Zuhri. Semarang: Asy-Syifa'.
Al-Ghazali. (2018). Ayyuha al-Walad (Wahai Anakku). Terjemahan oleh M. Luqman Hakim. Jakarta: Pustaka Al-Kautsar.
Al-Ghazali. (2020). Al-Munqidh min al-Dhalal. Terjemahan oleh A. Halim. Jakarta: Mizan.
Azmardi, A. (2022). Nilai-nilai Pendidikan dalam Perspektif Sufistik Al-Ghazali. Jurnal Studi Agama dan Pemikiran Islam, 16(1), 1-22.
Bagir, H. (2019). Pendidikan Karakter Menurut Al-Ghazali. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Berkowitz, M. W., & Bier, M. C. (2020). Parenting for Character: Building a Solid Foundation for Lifelong Success. St. Louis: Character.org.
Berkowitz, M. W., & Bier, M. C. (2022). What Works in Character Education: A Research-Driven Guide for Educators. St. Louis: Character.org.
Gardner, H. (2019). Multiple Intelligences: New Horizons in Theory and Practice. New York: Basic Books.
Goodman, L. E. (2022). Avicenna. Routledge, hal. 12-15.
Halstead, J. M. (2021). Islamic Values and Ethics in Education. Cambridge: Cambridge University Press.
Hashim, R., & Langgulung, H. (2020). Konsep Pendidikan Islam. Kuala Lumpur: Penerbit Universiti Malaya.
Ibnu Sina. (2018). Al-Qanun fi al-Tibb. Terjemahan oleh M. Syarif. Bandung: Penerbit ITB.
Ibnu Sina. (2021). Al-Shifa dan Hikmah al-Masyriqiyyah. Terjemahan oleh A. Zamakhsyari. Jakarta: Penerbit Dian.
Ibnu Sina. (2021). Risalah fi al-'Ishq (Risalah tentang Cinta). Terjemahan oleh A. Zamakhsyari. Bandung: Mizan.
Inati, S. C. (2021). Ibnu Sina: Hidup dan Karyanya. Terjemahan oleh A. Hasan. Jakarta: Mizan, hal. 18-20.
Inati, S. C. (2021). Ibnu Sina: Hidup dan Karyanya. Terjemahan oleh A. Hasan. Jakarta: Mizan, hal. 190-195.
Larmer, J., Mergendoller, J., & Boss, S. (2021). Setting the Standard for Project Based Learning. Alexandria: ASCD.
Nasr, S. H. (2022). Pendidikan dan Krisis Masyarakat Modern. Terjemahan oleh M. Arief. Jakarta: Mizan.
Nasr, S. H., & Leaman, O. (Eds.). (2020). History of Islamic Philosophy. London: Routledge.
Nata, A. (2020). Pemikiran Pendidikan Islam Al-Ghazali. Jakarta: Prenada Media.
Nawawi, R. M. (2023). Al-Ghazali dan Pemikiran Islam. Jakarta: Penerbit Buku Kompas.
Niyozov, S., & Memon, N. (Eds.). (2023). Islamic Education in the Contemporary World: Theory and Practice. London: Routledge.
Nizar, S. (2019). Konsep Pendidikan Akhlak Ibnu Sina. Jurnal Pendidikan Islam, 8(2), 223-242.
Ramayulis. (2021). Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Kalam Mulia.
Suyadi. (2023). Konstruksi Pendidikan dalam Pemikiran Ibnu Sina. Yogyakarta: Deepublish.
Lubis, M. A. (2016). Konsep Pendidikan Al-Ghazali. TAZKIR, 2(1), 19-39.
Sulaiman, F. (2015). Al-Ghazali dan Pemikiran Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 12(2)
Rosenthal, F. (2007). Knowledge Triumphant: The Concept of Knowledge in Medieval Islam. Leiden: Brill.
Suharto, T. (2011). Gagasan Pendidikan Muhammadiyah dan NU sebagai Manifestasi Nilai-Nilai Akhlak Mulia Masyarakat Islam. Jurnal Pendidikan Islam, 5(2), 1-24.
Al-Ghazali. (2015). Ihya' Ulumuddin (Menghidupkan Ilmu-Ilmu Agama). Terj. Ibnu Ibrahim Ba'adillah. Jakarta: Republika Penerbit.
Sulaiman, F. (2015). Al-Ghazali dan Pemikiran Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 12(2), 127-146.
Al-Ahwani, A. F. (2010). Filsafat Hidup Ibnu Sina. Jakarta: Pustaka Azzam.
Leaman, O. (2015). Pengantar Filsafat Islam: Sebuah Pendekatan Tematis. Terj. Amin Abdullah. Bandung: Mizan.
Abidin, M. Z. (2017). Pendidikan Karakter Islam Telaah atas Pemikiran Al-Ghazali dan Ibnu Miskawaih. Jurnal Pendidikan Islam, 6(2), 253-272.
Nasr, S. H. (2016). Tiga Pemikir Muslim: Ibnu Sina, Suhrawardi, Ibnu Arabi. Terj. Ahmad Marzuki Hasan. Jakarta: Lentera.
Rosenthal, F. (2007). Knowledge Triumphant: The Concept of Knowledge in Medieval Islam.Leiden:Brill.
DOI: https://doi.org/10.59698/afeksi.v5i2.253
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Muhammad Taufiq Ridlo Maghriza

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License