Filteration of Morality Values in Book “Islam yang Mencerahkan dan Mencerdaskan” by K.H. Husein Muhammad

Fitasari Fatul, Ahmad Shofiyuddin Ichsan, Heri Kuswanto

Abstract


This research aimed to determine the filtering of moral values in the book Islam that Enlightens and Intelligents (Islam yang Mencerahkan dan Mencerdaskan) by KH. Husein Muhammad and revealed the relevance of the moral values in this book in the contemporary era. Researchers used a literature review in this research with sources from various relevant documentation. The results of the study showed that the filtering of moral values in the book Islam yang Mencerahkan dan Mencerdaskan included several things, namely 1) being aware of good and bad deeds, 2) the ability to do good things, 3) knowing the condition of one's morality. The relevances of this book in the current era were 1) a person needs to prioritize the purity of his soul, 2) be willing to go abroad in search of knowledge, and 3) not be arrogant about knowledge and oppose teachers.

Keywords


moral values; husein muhammad; Islam that enlightens and intelligents

Full Text:

PDF

References


Abdullah, Y. (2011). Studi Akhlak dalam Perspektif Al-Qur’an. Sinar Grafik Offset.

Adha, M. M., & Susanto, E. (2020). Kekuatan Nilai-nilai Pancasila dalam Membangun Kepribadian Masyarakat Indonesia. Al-Adabiya: Jurnal Kebudayaan Dan Keagamaan, 15(1). https://doi.org/https://doi.org/10.37680/adabiya.v15i01.319

Adu, L. (2014). Pendidikan Karakter dalam Perspektif Islam. BIOSEL (Biology Science and Education): Jurnal Penelitian Science Dan Pendidikan, 3(1).

Al-Ghazali, I. (1989). Minhajul ‘Abidin. Darul Fikri.

Alawi, M. Al, & Kurniati, P. (2023). Kasus Guru Hukum Siswa sampai Telapak Kaki Melepuh di Madiun Berakhir Damai. Kompas. https://surabaya.kompas.com/read/2023/10/06/203208978/

Andy, S. (2018). Konsep Hati dalam Wacana Al-Qur’an dan Al-Hadis. Jurnal Ushuluddin, 17(1).

Annur, C. M. (2024). Ada 30 Kasus Bullying Sepanjang 2023, Mayoritas Terjadi di SMP. Databooks. https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2024/02/20/ada-30-kasus-bullying-sepanjang-2023-mayoritas-terjadi-di-smp

Arifin, M. A. (2019). Aqidah Akhlak (Berbasis Humanistik). Lakeisha.

Arnie, N. (2023). Kekerasan seksual di pesantren terjadi lagi, mengapa selalu terulang? BBC Indonesia. https://www.bbc.com/indonesia/articles/c04jx1xzmvjo

Fahrudin, Mulyadi, H. D., & Ichsan, A. S. (2020). Islamisasi Ilmu sebagai Identitas Keagamaan (Telaah Kritis Syed Naquib Al-Attas). Alfuad: Jurnal Sosial Keagamaan, 4(1), 73. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.31958/jsk.v4i1.2099

Faishol, L. R. (2023). 5 Cara Mengatasi Tantangan Kuliah di Luar Negeri. IDN Times. https://www.idntimes.com/life/education/rosyida-l/cara-mengatasi-tantangan-kuliah-di-luar-negeri-gak-mudah-tapi-bisa-c1c2

Harimulyo, M. S. (2020). Konsep Pendidikan Akhlak Perspektif Imam Al-Ghozali. IAIN Ponorogo.

Huda, N., & Heryansyah, D. (2019). Kompleksitas Otonomi Daerah dan Gagasan Negara Federal dalam Negara Kesatuan Republik Indonesia. Jurnal Hukum IUS QUIA IUSTUM, 26(2).

Ichsan, A. S. (2019). “Maniak” Media Sosial dan Game pada Anak Usia Dasar (Studi pada Siswa Madrasah Ibtidaiyah Yogyakarta). Magistra: Media Pengembangan Ilmu Pendidikan Dasar Dan Keislaman, 10(01), 1–25. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.31942/mgs.v10i1.2638

Ichsan, A. S., Basyari, M. M. Al, & Qoyim, M. (2023). Construction of Harmonization and Productivity in Teacher and Student Interactions at Madrasah Ibtidaiyah. IBTIDA’, 4(2). https://doi.org/https://doi.org/10.37850/ibtida’.v4i02.560

Jati, R. P. (2024). Tawuran Pelajar Terus Berulang dan Kian Meresahkan. Kompas. https://www.kompas.id/baca/metro/2024/01/29/tawuran-pelajar-yang-terus-berulang-dan-kian-meresahkan

Kemenag RI. (2016). Al-Qur’an dan Terjemah. Yayasan Pelayan Al-Qur’an.

Kemenag RI. (2019). Al-Qur’an dan Terjemahnya. Lajnah Pentashihan Mushaf Al-Qur’an.

Mashlihuddin, Y. (2023). Degradasi Moral Remaja Indonesia. P2KK UMM. https://p2kk.umm.ac.id/id/pages/detail/artikel/degradasi-moral-remaja-indonesia.html

Muhammad, H. (2012). Fikih Perempuan. LKiS.

Muhammad, H. (2020). Islam yang Mencerahkan dan Mencerdaskan. IRCiSoD.

Nasution, E. L. (2023). Kekerasan di Sekolah Jadi Alarm Keras Dunia Pendidikan. Kompas. https://www.kompas.id/baca/humaniora/2023/09/29/kekerasan-di-sekolah-jadi-alarm-keras-dunia-pendidikan

Niam, A. U., & Zen, N. (2017). Etika Murid dan Guru Menurut Imam Al-Ghazali. Jurnal Pendidikan Islam Al-I’tibar, 4(1).

Nisa, R. A., & Hasan, S. (2019). Nilai-Nilai Pendidikan Akhlak dalam Kitab Al Barzanji Karya Syeikh Ja’far Al Barzanji dan Implementasiya dalam Pendidikan. Jurnal Pendidikan Islam, 6(2).

Nur, A. (2013). Kontribusi dan Peran Ulama Mencegah Hadits Maudhu. An-Nida, 38(2). https://doi.org/http://dx.doi.org/10.24014/an-nida.v38i2.334

Nuruzzaman, M. (2005). Kiai Husein Membela Perempuan. Pustaka Pesantren.

Putri, N. M. (2021). Nilai-Nilai Pendidikan Akhlak dalam Film negeri Lima Menara. IAIN Ponorogo.

Ratna, N. K. (2015). Teori, Metode, dan Teknik Penelitian Sastra. Pustaka Pelajar.

Redaksi. (2022). Dalam Beragama Tak Boleh Ada Paksaan. Mubadalah Id. https://mubadalah.id/dalam-beragama-tak-boleh-ada-paksaan/

Rochma, N. (2020). Nilai-Nilai Pendidikan Akhlak dalam Novel Kembara Rindu Karya Habiburrahman El-Shirazy. Universitas Muhammadiyah Magelang.

Rohmah, N., & Aziz, N. C. (2018). Peran Wanita dalam Pembinaan Mental Agama Generasi Bangsa Masa Depan (Telaah Kritis Peran Ganda Perempuan Perspektif Islam). Al Fikrah, 1(1).

Sasmita, W. (2017). Amazing Stories Kisah Mulia Wanita Surga Ummul Mukminin Aisyah. Pustaka Al Uswah.

Satori, D., & Komariah, A. (2017). Metode Penelitian Kualitatif. Alfabeta.

Shofan, M. (2021). Pemikiran Pendidikan Islam Menurut Al-Ghazali. Tazkiyah: Jurnal Islam Lintas Kajian, 3(1).

Simamora, T. (2019). Menggagas Hijrah Keyakinan. Guepedia.

Suhartono, & Lina, R. (2019). Pendidikan Akhlak dalam Islam. CV. Pilar Nusantara.

Suryadarma, Y., & Haq, A. H. (2015). Pendidikan Akhlak Menurut Imam Al-Ghazali. Jurnal At-Ta’dib, 10(2).

Syukur, M. A., & Usman, F. (2012). Terapi Hati. Erlangga.

Umami, R., & Ichsan, A. S. (2024). Nilai Karakter Birrul Walidain dalam Film Gara-gara Warisan Karya Muhadikly Acho dan Relevansinya terhadap Pendidikan Islam. QuranicEdu: Journal of Islamic Education, 4(1). https://doi.org/https://doi.org/10.37252/quranicedu.v4i1.781

Warsono, E. (2018). Nilai-Nilai Pendidikan Akhlak dalam Film Alangkah Lucunya Negeri Ini Karya Deddy Mizwa. IAIN Purwokerto.

Wijaksono, A., & Ichsan, A. S. (2022). Pendidikan Gender dalam Buku Perempuan, Islam, dan Negara Karya K.H. Husein Muhammad. AN NUR: Jurnal Studi Islam, 14(2), 170–193. https://doi.org/https://doi.org/10.37252/annur.v14i2.380

Wuriyani, W., Samsudin, S., Asrofi, M., & Ichsan, A. S. (2021). Gaya Belajar Siswa Kelas III A dalam Pembelajaran Tematik di MIN 3 Bantul Yogyakarta. Primary : Jurnal Keilmuan Dan Kependidikan Dasar, 13(1), 43–58. https://doi.org/10.32678/PRIMARY.V13I1.3769




DOI: https://doi.org/10.59698/afeksi.v5i3.274

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Fitasari Fatul, Ahmad Shofiyuddin Ichsan, Heri Kuswanto

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License