The Role of PAI Teachers in Embedding the Value of Wasathiyah Islam in Students of Al Madinah Islamic Primary School

Ayu Safitri, Mukh. Nursikin

Abstract


Teachers have an important responsibility to guide students in understanding and practicing moderate Islamic teachings. The author explores various strategies and methods used by teachers in the learning process, as well as their impact on the formation of student character. Apart from that, it also reviews the challenges faced by teachers in implementing the Wasatiyah approach amidst the complexity of the school environment and other factors. This research provides in-depth insight into how Islamic Religious Education teachers can effectively play their role in instilling Wasatiyah values at the primary education level.

Keywords


Keyword: Role of Teacher, Wasathiyah Islam, Moderate

Full Text:

PDF

References


Abbas, Z., Prasetya, B., & Susandi, A. (2022). Peran Guru PAI Dalam Meningkatkan Disiplin Belajar Siswa Di SMP Islam Hikmatul Hasanah Kecamatan Tegalsiwalan Kabupaten Probolinggo. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 4(1). https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i1.3756

Ali Mustadi. (2006). Penanaman Nilai-Nilai Agama dalam Pembentukan Sikap dan Perilaku Siswa Sekolah Dasar Islam Terpadu Luqman Al-Hakim Yogyakarta. Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan. Https://Doi.Org/10.21831/Pep.V8i1.2008

Amalia, F. N., Mashita, N. & W, N. T. (2017). Fungsi Guru dalam Pembentukan Karakter Peserta Didik di Sekolah. Seminar Nasional Pendidikan.

Baidhawy, Z. (2020). Pendidikan Agama Berwawasan Multikultural. Erlangga.

Bumbungan, B., Masluki, M. & Mutmainnah, M. (2018). Peningkatan Mutu Produksi Tanaman Siong di Kecamatan Basse Sangtempe Utara. Journal Of Innovation And Applied Technology. Https://Doi.Org/10.21776/Ub.Jiat.004.01.11

Chadidjah, S., Kusnayat, A., Ruswandi, U., & Syamsul Arifin, B. (2021). Implementasi Nilai-Nilai Moderasi Beragama dalam Pembelajaran PAI: Tinjauan Analisis Pada Pendidikan Dasar Menengah dan Tinggi. Al-Hasanah : Islamic Religious Education Journal, 6(1), 114 124. https://doi.org/10.51729/6120

Dimyati, A. (2017). Islam Wasatiyah Identitas Islam Moderat Asia Tenggara dan Tantangan Ideologi. Jurnal Riset Dan Kajian Keislaman, Vol. Vi No(144145).

Daradjat, Z. (1995). Pendidikan Islam dalam keluarga dan sekolah. Ruhama.

Eli Manizar. (2017). Peran Guru Sebagai Motivator dalam Belajar. Tadrib: Jurnal Pendidikan Agama Islam.

Fauzi, A. (2018). Moderasi Islam, untuk Peradaban dan Kemanusiaan. Jurnal Islam Nusantara, 2(2). https://jurnalnu.com/index.php/as/article/view/101

Fitriani, A. & Yanuarti, E. (2018). Upaya Guru Pendidikan Agama Islam dalam Menumbuhkan Kecerdasan Spiritual Siswa. Belajea: Jurnal Pendidikan Islam. Https://Doi.Org/10.29240/Belajea.V3i2.527

Harto, K. & Tastin, T. (2019). Pengembangan Pembelajaran PAI Berwawasan Islam Wasatiyah : Upaya Membangun Sikap Moderasi Beragama Peserta Didik. At-Ta‟lim : Media Informasi Pendidikan Islam. Https://Doi.Org/10.29300/Attalim.V18i1.1280

Jentoro, J., Yusro, N., Yanuarti, E., Karolina, A., & Deriwanto, D. (2020). Peran Guru PAI dalam Menanamkan Nilai-nilai Islam Wasatiyah Siswa. Journal of Education and Instruction (JOEAI), 3(1), 4658. https://doi.org/10.31539/joeai.v3i1.1288

Kaca, G., Kamrolah, Ahmad Khaerul Kholidi, A. K., & Arifin. B. (2023). Peran Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Menanamkan Nilai-Nilai Moderasi Beragama Di Sd Negeri 12 Merapi Timur Desa Gunung Kembang. Visi Sosial Humaniora, 4 (2), (68-80). https://doi.org/10.51622/vsh.v4i2.1977

Kasirom, M. (2010). Metodologi Penelitian Kuantitatif-Kualitatif. In Malang: Uin Maliki Press.

Nurrahmawati, R. (2016). Peran Guru dalam Kegiatan Pembelajaran Bahasa

Indonesia pada Siswa Berkesulitan Belajar Spesifik Kelas III di Sekolah

Dasar Negeri Gadingan Kulon Progo. Jurnal Widia Ortodidaktika.

Rozak, A., Fauzan, & Nurdin, A. (2010). Kompilasi Undang-undang dan Peraturan Bidang Pendidikan. FITK PRESS Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan. https://repository.uinjkt.ac.id/dspace/handle/123456789/36110

Siddiq, A. (2005). Khitah Nahdliyah. Cet.III. Surabaya: Khalista-LTNU.

Sugiasih, P. (2015). Pengaruh Peran Guru Sebagai Motivator terhadap Motivasi

Belajar Ekonomi Siswa SMA Se-Kecamatan Seririt Tahun Pelajaran 2014 / 2015. Jurnal Jurusan Pendidikan Ekonomi (Jjpe).

Sugiyono, D. (2010). Metode Penelitian Kuantitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Shafwan, D. M. H. (2019). Intisari Sejarah Pendidikan Islam. CV. Pustaka Arafah. https://repository.umsurabaya.ac.id/4979/1/SEJARAH_PENDIDIKAN_ISLAM.

Suprapto. (2020). Integrasi moderasi beragama dalam pegembangan kurikulum Pendidikan agama Islam.pdf. EDUKASI: Jurnal Penelitian Pendidikan Agama Dan Keagamaan, 18(3). https://media.neliti.com/media/publications/378453-none-82ce5a7e.pdf




DOI: https://doi.org/10.59698/afeksi.v5i3.231

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Ayu Safitri

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License